“Daca n-ar fi fost Hasdeu, Iorga nu exista” (III)

Interviu cu prof. dr. Dan Zamfirescu (Interviu realizat la Chisinau, in anul 2007, publicat in ziarul Sagetatorul,cu ocazia Simpozionului dedicat lui B.P.Hasdeu de Biblioteca Municipala “B.P.Hasdeu” la un secol de posteritate si, in acelasi timp, cu prilejul aniversarii de 77 de ani de la nasterea lui Dan Zamfirescu.)

“Dar si inainte de aceasta prima opera specific hasdeiana, care inaugureaza prezenta sa facuta sa-si puna pecetea pe o intreaga epoca, el daduse masura si declansase acea opera care, ajunsa la apogeu, va primi magnificul elogiu al celui mai mare dintre contemporanii sai. O facuse prin revistele efemere ca aparitie, dar nemuritoare prin cele cuprinse in filele lor, scoase la Iasi imediat dupa venirea sa in tara: “Romania”. Revista ebdomandara, Iassi, 1858-1859; “Foaea de storia romana” Iassi, datat: Anul Unirei I, adica 1859, “ Foita de istorie si literature”, Iassi, 1860, si “Din Moldova” (1862) cu titlul scimbat in “Lumina”(1863). Sunt pietre care jaloneaza acest drum de glorie personala si creator de epoca in stiinta cunoasterii si valorificarii trecutului istoric si cultural romanesc. Un editor de la noi, autorul celei mai bune monografii despre B.P.Hasdeu sic el care a facut cel mai mult, dupa Mircea Eliade, pentru a-l aduce pe B.P.Hasdeu intr-o actualitate rodnica, Ionel Oprisan, a inceput din acest an retiparirea lor anastatica integrala, in conditii grafice de exceptie.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*